Svampar....

Här kommer lite svampbilder av vackra och goda svampar.
Ja en av dom har vi inte smakat och tänker inte göra det heller....

Det finns givetvis andra arter som man inte heller ska äta. En tumregel är: Inte bruna svampar med bruna skivor eller vita svampar med vita skivor. Dom lämnar vi kvar i skogen!



Rimskivling är en jättegod svamp och tillika Västerbottens landskapssvamp. I år har det varit gott om Rimskivling i våra skogar....



En knubbig modell av Fläcksopp, i vanligare fall är den smal om foten...



En till knubbis och den här ska man INTE äta...inte ens om man är en Viking!
Men visst är den vacker?



Herr Kantarell från enebacken, mig veterligen den enda svampen som har en könsbestämning!



Trattkantarell som det verkligen kan drälla av, om man springer på dom och får syn på dom!



Karl Johan, kungen bland svampar. Kan bli gigantisk och är rolig att plocka, dessutom smakar den gott. I år har vi dock inte hittat riktigt lika många som i fjol. Varför vet jag inte, men det kanske är så i svampvärlden, ibland är det rikliga skördar och ibland spar dom på sporerna.

Kommentarer
Postat av: mats i träsket

Egenhändigt tagna bilder?? Det var i alla fall riktigt bra tagna, man blir sugen springa ut nu och plocka. Men böjar jag mej ner nu kommer jag aldrig mer upp känns det som. Men om nån dag ska trattisarna skördas i mängder, tror jag.

2009-09-22 @ 14:35:33
Postat av: inger

Jag är gift med en mästerfotograf...

Trattisar är ju bra i det fallet, man behöver ju inte resa sig när man väl hittat ett ställe....det är bara att kravla omkring i mossan tills man fyllt korgen!

2009-09-22 @ 19:49:53
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hälsa Malte att han är en mästerfotograf,tack för besöket igår. Svamparna vi plockade ligger på tork och luktar.

2009-09-23 @ 10:44:49
Postat av: inger

Tack själv U-B och tack för den goda fisksoppan....

2009-09-23 @ 14:41:19
URL: http://northlongswamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0