Mossbelupen....

Visst känner man sig en aning mossig ibland, men just idag var vi ovanligt pigga och alerta.
I vår ålder så är det viktigt med bra sömn och i vårat fall betyder det att vi har mindre ont i våra kroppar.
Utvilade vaknade vi alltså till en solig men kall morgon. Termometern visade på 20,4 minus.
Det var bara att kränga på sig en extra tröja och dra ner mössan. Vi följde skoterspåren över träsket och så en upplogad skogsbilväg. Malte plåtade med macroobjektivet som han lånat av grannen.

En lav som växer på aspar.
Lav = är en organism bildad av ett symbiotiskt förhållande mellan svamp
Alltså ingen mossa....rubriken blev alltså helt fel.....men man kan inte ha rätt jämt!

Kommentarer
Postat av: vee

Vilken härlig senapsgul färg. Det märks att ni är konstnärligt skapande människor. Färg, form och ord. Samma fart på er som på mina föräldrar. Jag sov länge idag men vaknade av att det gjorde ont i ryggen. Sömn i all ära men ligga för länge kan jag inte:)

2009-03-28 @ 15:12:01
Postat av: achris

En favoritfärg!

Lik den på "stenlav" (heter den så?). Och björkens, aspens, lönnens och bokens löv i september. Eller havrestubb på en åker.

Så härlig att se mot grå bakgrund!

2009-03-28 @ 16:04:28
Postat av: Inger

Vee,tack du är så rara mot oss! Angående sängnyttjande så är lagom bäst. Hoppas du slipper det onda snarast!

achris, ja visst bjuder naturen på vackra färger.

vet inte vad laven heter men den växer på en Asp.

2009-03-28 @ 16:54:30
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: achris

Nej, inte tror jag att er "asplav" är "stenlav".

Jag uttryckte mej oklart. Det finns en annan lav, som jag (och kanske fler) kallar "stenlav", för att den växer på stenar - vid havet.

Också den har så där vackert gyllene färg.

2009-03-30 @ 10:45:00
Postat av: inger

Inte lätt att veta allt om mossor och lavar minsann. Men vackra är dom....

2009-03-30 @ 11:23:00
URL: http://northlongswamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0