På en höft...

Min älskade lilla mamma lagade god mat och var en duktig bakerska, ja hon bakade goda och vackra kakor till fina damer i Staan! Nu vill jag inte jämföra mig med hennes kok och bakkonst men lite snappade man ju upp i det lilla köket på Jössgatan.
Mamma  sa att bara man har en kastrull och en träslev så klarar man sig, samt ett bra "smakfinger".
Nog antar jag att hon använde sig av recept också, i alla fall vid bakningen, men se den vanliga husmanskosten lagades på en höft.
Så gör även jag, till skillnad från min man, som är duktig på att laga mat och att följa recept. Så blir det gott också.
Nu ska jag försöka skriva ner gårdagens lunch....

Stek en fiskbit
Koka ett par potatisar
Gör en sås: Smula ner en fiskbuljongtärning i en panna
                      En dont flytande smör
                      Nalta hackad lök
                      En riven morot
                      En skvätt vitt vin
                      En pelagrut torkad dill
Koka ihop såsen.
Servera med grönsaker om sådana finns hemma.
Vatten är en gudomlig dryck till detta och till allt annat utom plättar och palt!


För mycket av detta kan lägga sig på höften!
Kom ihåg: Måttan är smal!

Kommentarer
Postat av: Micke

Din mammma hade rätt, det sitter i "smakfingret". Det hjälper inte om du följer ett recept, man måste alltid smaka av för att det skall bli riktigt bra.



Jag läser ofta recept, men det är ytterst sällan (tror aldrig det hänt) att jag följer ett recept till punkt. De fungerar mer som inspiration och vägledning.



Hmm, jag har fattat att mitt korvrecept inte verkar falla så många i smaken. :)

2009-01-14 @ 10:35:50
URL: http://matvinhifi.blogspot.com
Postat av: inger

Där tror jag att du har rätt....men många kanske dammar av sina plankor....

2009-01-14 @ 10:38:32
URL: http://northlongswamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0