Roligt experiment....

Igår tog vi oss en gemensam tid vid datorn och började utforska Photoshopen lite... med betoning på lite!
Det finns så mycket man kan göra med en bild så ni kan inte tro. Härdanefter kommer jag att betrakta bilder på ett annat sätt.
Vi har alltid gillat svart-vita bilder, ända sedan den tid då Malte hade eget mörkrum... jag tycker mig höra att det glunkas lite om det... kanske blir det till att plocka fram systemkameran igen?
Eller så fortsätter vi "leka" med digitalbilderna. I alla fall vill vi lära oss mera!



Samma och ändå så olika....

Kommentarer
Postat av: Micke

Visst är det roligt!

Inte behöver Malte gå in i mörkrummet, det har bytat plats till datorn. Det är det digitala mörkrummet. Om man har en digital systemkamera så fotar man i RAW, det är den digitala versionen av negativ. Den filen kan man sedan jobba med utan att den förstörs. En jpg är en komprimerad variant och det är ett format som är grovt förstörande. Varje gång du sparar en jpg så komprimerar den bilden, dvs om du redan har en komprimerad bild och komprimerar den igen så blir det inte speciellt bra.



2009-02-03 @ 09:31:01
URL: http://matvinhifi.blogspot.com
Postat av: inger

..hmmm... är inte säker att jag fattade allt,men vi ska försöka lära oss mer vad det lider.

Måste jag inte spara i jpg för att kunna infoga på blogg och hemsida?

Vi har ju bara en vanlig digital men Malte sneglar åt en ny... det har jag nog märkt!

2009-02-03 @ 09:52:56
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: Micke

He, he, då kommer Malte kanske snart hem med en ny leksak. Du vet att det bara är att skicka ett mail om ni vill ha hjälp med något.



Jo, du har så rätt, man måste spara ner i jpg för att få ut det på nätet. Men se det som så att jpg bilden är som en papperskopia, du kan inte göra något med den förutom att titta på den. Skall du jobba med bilden så har du den i ett format typ psd eller tiff. Själva raw filen sparar du som ett negativ och den blir aldrig påverkad. Alltså det kan sluta med att du har bilden i tre olika format, så är det för mig på de bilder som jag lägger ut på bloggen.

2009-02-03 @ 15:35:09
URL: http://matvinhifi.blogspot.com/
Postat av: Peter

Jo, man kan mycket trevligt med photoshop och inget mörkrum behöver man heller. Kör hårt !

2009-02-04 @ 06:21:53
Postat av: inger

....man kan ju släcka lyset... om man vill alltså!

2009-02-04 @ 09:07:52
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: vee

Jag började göra svartvita bilder till lilla makens blogg och sen har det gått av bara farten till min egen. Ska kolla om jag kan få en Raw-inställning på min kamera.

2009-02-05 @ 14:39:54
URL: http://vee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0