Husets Fisksoppa....

Har lovat att lägga ut receptet vår fisksoppa. Den kan varieras allt eftersom man har tillgång till råvaror men här kommer det ursprungliga receptet.

Ett par morötter
En bit rotselleri
Färsk fänkål
En lök
En bit purjolök
Två fiskbuljongtärningar
En matsked tomatpure
En liter vatten, En skvätt vitt vin om man har....
Ett par fiskfiléer av en vit sort
En tesked timjan

Hacka rotfrukterna och fräs upp med en klick smör. blanda i buljongtärning, purén och vatten. Låt koka så att det blir mjukt. Smaka av med timjan och lite vitt vin om det finns hemma, lägg i fiskbitarna och ge soppan ett uppkok.


 


Så här blidde det den här gången, inte alls så pjåkig fradags middag!

Kommentarer
Postat av: A-M

Yeeey, du ändrade kommatecknet till punkt, TACK tanten!

Men så spännande fisksoppa.

Detta recept sparar jag och ska definitivt prova.

Är det torsk du använder?

2009-04-25 @ 11:33:33
Postat av: inger

Jag tager vad jag haver hemma av någon vit fisk, Allaska pollock, pengasi eller odlad torsk, inte lax.

2009-04-25 @ 11:49:44
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: vee

Är nog det recept jag brukar använda. Fast jag har räkor och musslor i också. Å andra sidan är soppa som en gryta - man pytsar i lite av varje:)

Snart har jag helg....då blir det en whiskypinne och skål, Imse!

2009-04-25 @ 14:40:12
Postat av: A-M

Nä, du har inte drömt.

Amandas bilder fanns där, men hon blev arg på mig att jag "stulit" dem.

Hon ska starta egen fotoblogg.

Därav så tog jag bort inlägget.

2009-04-25 @ 15:27:54
Postat av: imse

Skål Vee se till att det blir en Large...

A-M vilken redig tös. Det tycker jag att hon ska göra och mor ska hennes bilder icke röra...fast tack för att jag hann se!

2009-04-25 @ 15:53:09
URL: http://northlongswamp.blogg. se/
Postat av: vee

Vad har jag missat för bilder? However - jag ska nog inte dricka whisky för jag är inte riktigt i form för det. Massor av vatten och lite käk blir nog bättre.

2009-04-25 @ 18:08:39
Postat av: inger

Du är sååå klok....

2009-04-25 @ 18:35:39
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: Tuulikki

Vi har vit fisk hemma detta ska jag laga till lunch... Tack. Vita vinet har gått ner i förväg...



Postat av: inger

Ja det är sånt som händer.....Men det går lika bra utan vin, vi lagar den oftast utan både vin och utan färsk fänkål men det blir gott i alla fall, och dagen efter är den nästan ännu godare.

2009-04-26 @ 11:27:46
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: Micke

Ser smaskigt ut!

Fänkål är en underbar grönsak, ger en härlig must i grytor och soppor.

Håller med dig om att soppor typ denna oftast är godare dagen efter. :)

2009-04-29 @ 15:39:41
URL: http://matvinhifi.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0