Kaffetåren den bästa är....

Igår kväll samlades ett tjugotal av byns innevånare för att bekanta sig med Kaffe på ett nytt sätt. Annica och Åsa demonstrerade maskiner , bjöd på kaffet och pratade om Zinzino Club.
Ett helt nytt tänk, i alla fall för oss. Kaffet i små PODS som man petade ner i kaffemaskinen och förde fram en spak och efter några sekunder hade man ett smakrikt kaffe i koppen. ?????
Visst är det fantastiskt att tänka kaffets utveckling.
När jag var liten drack vi kokkaffe för det var det enda vi visste om. Och jag menar verkligen VI. Alla fyra ungar drack kaffe tidigt. Häftigast var lillebror Perra, som kunde komma in från en utelek, klappa på pannan och se strängt på mor med orden: Är hon kall nu igen? Då var han i sexårsåldern....
Tillbaka till nutid!
Själv har jag provat kaffebryggare i olika modeller och "fasånger"...just nu puttrar perkulatorn. Men se detta tror jag blir framtiden. Dom unga kommer att bana väg.
Trots att medelåldern var hög igår så njöt vi av det goda kaffet och en trevlig byakväll.


Kaffemaskinen  och en Cappuccino Maker

Gunnar fixar en kopp, Annica instruerar!

Kommentarer
Postat av: mats i träsket

Här gäller ju bryggkaffe nu, med ungdomarnas intåg såklart. Men nog är man sugen på en kokkaffe då och då. På en rehab för länge sen skulle de nyinkomna köpa en kaffeförpackning som alla hade tillgång till. Så man gick ju och köpte en kok så klart. Morgonen efter hördes ett muttrande från köket: nää nu har det kommit en norrlänning igen. Kaffet blev dock uppskqattat, kanske fler "norrlänningar" där?

2009-02-05 @ 10:38:38
Postat av: inger

å snart kanske du ska dricka sånt som du inte kan uttala.... men gott jer he!

2009-02-05 @ 10:57:32
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: Ninna

Imse! Jag har en utmaning till dig på min sida. En du klarar galant. =D

2009-02-05 @ 16:31:46
URL: http://ninnasbokblogg.blogspot.com/
Postat av: Lill-Inger

Godmorgon Just inkommen från 1½timmes snöskottning åja bra motion, faktiskt ledig idag, plockar övertimmar Visst var det Annika Hultgren på bild hur är hennes anknytnig till Norrlångträsk? Trevligt med lite kaffenyheter vi kör vanlig brygg här.

2009-02-06 @ 09:09:20
Postat av: Micke

Öhhmmm, Pods, utveckling????

Det är lika mycket utveckling för kaffet som mp3 är för musiken!!!!



Förlåt min gnälliga ton, men pods är ytterligare en genväg som ger oss sämre kvalitet, man låter oss tro att det är en mindre revolution i människans utveckling. :)

2009-02-06 @ 09:32:20
URL: http://matvinhifi.blogspot.com
Postat av: inger

Lill-Inger: Annicas anknytning är väl att hon känner mig och vill sälja kaffe och maskiner och bjussa på sig själv förståss!

Micke:Jag tyckte att det var gott... men du kan ha en synpunkt där... genvägar är inte alltid av godo, men man ska inte förkasta utan att prova, tycker då jag, som har en inbygd latmask i mig.....

2009-02-07 @ 17:03:45
URL: http://northlongswamp.blogg.se/
Postat av: Micke

Jag har provat, vänner till mig har en sådan tingest. :)

Jag var kanske lite onödigt hård. Kaffet är ok, men inte i närheten av vad man kan få ut av en god blandning och rostning av bönor som är hanterade på rätt sätt. :)

2009-02-07 @ 17:54:17
URL: http://matvinhifi.blogspot.com/
Postat av: inger

Micke, jag fattar nog inte riktigt det här, med att mala sina egna bönor, antagligen (läs, säkert..) vet du detta bättre än en gammal böna från landet....

2009-02-11 @ 21:56:33
URL: http://northlongswamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0