Blåbär.....

Det såg länge ut som om vi skulle gå bet i år!
Runt stugan finns det inte ett endaste blåbär i år. Under alla år som vi haft vårt sommarviste i Selet har vi plockat alla blåbär och lingon som vi behövt under året, men alltså icke denna sommar. Vi vandrar ju en hel del i skog och mark men blåbären lyste med sin frånvaro. Vi antar att blåbärsblommorna har frusit bort.
Vad göra?  Jo det blev till att köra en bit bort, fick lov att svika mitt motto: Inte bilen under milen.....suck!
Och visst hittade vi bär en bit bort och på en höjd. Vackra, stora, söta och goda blåbär.
I två dagar plågade vi våra ryggar och lyckades skrapa ihop ett lämpligt antal liter. Fast nog kan det hända att jag ska bege mig på ännu en tur.
Man ska ju äta mycket blåbär säjs det!
Och Kråkbär lär visst också vara nyttigt till tusen.
Har någon någon erfarenhet av Kråkbär? Gör man sylt av dom eller ska man äta dom som dom är? Vet inte om jag tycker dom smakar så gott...fast är dom nyttiga så kanske man kan gapa och svälja....Blåbär är i alla fall jättegott!



Kommentarer
Postat av: mats i träsket

Har du hamstrat de gula nu Inger? Tänk snart dax för trattisar igen, vad tiden går.

2009-08-17 @ 16:24:33
Postat av: inger

Vi plockar dom få stackars gula så fort dom sticker upp hatten, och Karl Johan i stort antal. Även Rimskivlingar har vi plockat mycket av, så nu ser vi fram emot trattisarna.....bara du inte plockar upp alla!

2009-08-17 @ 17:42:43
URL: http://northlongswamp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0