En ögonblicklig händelse!

Idag är det vårdagjämningen och det är tio minusgrader och massor med snö... Men likväl står det i almanackan att det är vårdagjämning idag. Fast egentligen är det bara en ögonblicklig händelse, inte något som varar en hel dag, vilket jag trott.
Här kommer lite fakta...
Vår: när temperaturen är över noll, minst sju dagar i sträck.
Sommarsolståndet: årets längsta dag. 21/6
Vintersolståndet: följdaktligen årets kortaste dag 21/12
Höstdagjämningen: en annan ögonblicklig händelse som infaller 22/9 2008.
Ekliptkan: alldeles för krånglig händelse att förklara.....
Nu hoppas vi på många dagar med temp över noll....
Vi ses på Blåkulla!


Vårdagjämning runt vårat hus 2008...

Kommentarer
Postat av: Ninna

Hej raringen imse! Tack för hälsningen och tack det samma. En riktigt härlig Påsk, önskar jag dig.

Visst kan det tyckas löjligt, jag tänkte själv tanken, att gnälla om snö när det kommer nån decimeter som sedan smälter, eller som det där tunna täcket på mina foton. I vart fall när man jämför med hur det ser ut i norra Sverige.

Men det är så lagom kul när stormen yr kring knutarna, och sedan mest blir slask som omsom töar, omsom fryser till. Jag tror vintern uppe hos dig många gånger är att föredra. Bortsett från vintermörkret då.
Hur långt norr ut ligger det där Nortlongswamp? 8=D
Har ni midnattssol? Här i Halmstad har vi ju inga såna saker. Vi kan ha solsken mitt i vintern också.
Kram från Ninna

2008-03-20 @ 14:19:00
URL: http://www.ninnasbokblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0