Knoparmoj

En burumknopare har varit på besök idag.
Före han fick bysa lanken så kolla jag noga så han inte hade keppat!
Ja visst är sotarspråket i det närmaste ofattbart för den oinvigde, men det var ju också meningen när sotarna la sig till med det här språket.
Själv minns jag väl inte så mycket från min pappas tid som sotare i Kågedalen. Men jag minns att mössan heter kurpis och han berättade att förr hade knåparna en silverslant insydd som knapp på den. Detta som sorts säkerhet. Om dom skulle bli rånade så skulle dom överleva med hjälp av den. Min pappa hade en gammal femöring som var ungefär lika stor.Han kände väl inte att rånrisken var särskilt överhängande i hans distrikt.
Sotarspråket var olika i olika landsändar och flera saker har flera olika namn.
Kvinna till exempel: usp,gaj skralla och hör och häpna......gammal kvinna = TJEJ !!!!
En kvinna från landet kallades Jeppeskralla och det är väl det man är eller kanske en jeppetjej?



En gucklig bild på en knåpare....

Kommentarer
Postat av: Peter Eklund

Hej Imse...kul med det där knoparspråket, jag har för mig att många ord är lånade från zigenarspråket alltså det romska...men några ord är väl ´baklängesord och liknande...
Ha det...

2008-01-13 @ 20:06:17
URL: http://blogg.aftonbladet.se/477

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0